본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 설계 수업에서 균형적인 팀 편성을 위한 수리적 모형 A Mathematical Model for Balanced Team Formation in Capstone Design Class
저자

김종환 대구대학교 산업경영공학과 교수

학술지

공학교육연구 2018년 07월 21권 4호 28~34p

발행기관 한국공학교육학회
발행년도 2018
분류 공학교육연구 > 21권(2018년) > 4호(7월)
초록

Design class through team activities is increasing in engineering education. Team-based education has been known to improve students'

creativity, problem solving ability, cooperative ability, self-directed learning ability, and communication ability. How to organize a team

is an important issue that affects the performance of team activities as well as student satisfaction. However, previous studies have focused

on the causal relationship between team formation and the team's performance. This paper deals with how to organize a balanced team

in a real class. When the basic characteristic values of students are givens, the aim is to make the sum of the characteristic values as

fair as possible for each team. We propose a mathematical team formation model and show how to apply it through case studies.

Keywords: Team formation, Capstone design, Mathematical model

 

첨부파일