본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 디자이니어 양성 커리큘럼 및 캡스톤 디자인 응용 사례연구: 로봇청소기의 디자인적 사고 프로세스 사례를 중심으로 A Case Study: Designeer Education Program and Application of Capstone Design - Focusing on Design Thinking Process of a Robot Vacuum Cleaner
저자

임덕신 홍익대학교 기계·시스템디자인공학과

학술지

공학교육연구 2019년 03월 22권 2호 61~70p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 2호(3월)
초록

This paper deals with a ‘Designeer’ education program that has a specific objective of educating design to undergraduate students in

mechanical engineering with the aim of enhancing their ability of collaboration with designers when they are going to work in the

field after graduation. The entire curriculum of the Designeer education program is introduced first, the end of which two-semester

Capstone Design Courses for senior students is offered to let them practice all the knowledge and skills in a project-based learning

environment. Learning specific matters such as sketching & visual thinking, prototyping and user experience design is one thing and

practicing those knowledge and skills into a Capstone Design project is another. At this point, design thinking process needs to be

in place to give students a foresight of one-year journey and to ensure that they will produce a desirable, feasible and viable product

at the end of the year when they define the right problem at the beginning. Their frustrations and discoveries while applying design

thinking throughout the year is explained by taking an example of a Robot Vacuum Cleaner design project. Finally, we provide real

examples of effective methods to practice divergent and convergent phases.​ 

첨부파일
이전글
이전글 내용이 없습니다.
다음글
교사와 학생 간 협력을 통한 전문 교육용 학습 자료 개발