본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 이공계 대학 융합 교육의 한계와 가능성 탐색 A Study on Limitations and Possibilities of Convergence Education in Engineering
저자

허지숙 아주대학교 공학교육혁신센터 Huh Jisuk

학술지

공학교육연구 2019년 03월 22권 2호 46~54p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 2호(3월)
초록

The purpose of this study is to discuss the current status and limitations of convergence education in universities and to explore new

possibilities of engineering convergence education by analyzing characteristics and cases of self - design semesters as convergence education.

As a result of this study, it was found that the education for fostering convergence ability is insufficient for the viewpoint of education.

The types of convergence education could be classified into three categories. However, the concept and paradigm of convergence education

has not been established precisely because it is made in a 'top-down' manner by the government. In addition, there was a limit of

the lack of a foundation to operate the convergence education. However, A university's self-design semester, it shows the possibility

of cultivating the overall convergence ability by giving autonomy and subjectivity to learners and through the acquisition of contextual

knowledge and the ability of collaboration.​ 

첨부파일