본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 캡스톤 디자인 수업에서 개인 능력을 반영하는 공정한 평가 방법 Fair Assessment Method Reflecting Individual Ability in Capstone Design Course
저자

김종완 대구대학교 컴퓨터정보공학부

학술지

공학교육연구 2019년 03월 22권 2호 36~45p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 2호(3월)
초록

Capstone design is a subject taught in a setting where students gather in a team, decide on their own selected topic, and collaborate

with one another to perform a project. A fair assessment is very important in a team project-based capstone design course for students.

Many instructors agree that harmonizing creative evaluation and outcome assessment is hard in capstone design class. In also, it is

not easy to assess students’ individual efforts and achievements fairly in accordance with team-based assessment practices. To resolve

this issue in this paper, we have surveyed various engineering design education methodologies, and have modelled existing evaluating

elements into a modified creative process and outcome assessment framework for team project assessment. In particular, we focused

on a method of fairly assigning credits by combining team based and individual-level assessments. Analyzing students’ achievement

and grade evaluation and verifying the validity of the proposed method was performed.​ 

첨부파일