본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 플립러닝 기반 공학수업 개선 방안 연구 - 국내 C대학 공학수업 운영 사례를 중심으로 - A Study on Improvement of Flipped Learning-based Engineering Course - Focused on Engineering Course Cases at C university -
저자

이성혜 카이스트 연구교수 lee sunghye 과학영재교육연구원

공동저자

김은희 충북대학교 창의융합교육본부

학술지

공학교육연구 2019년 03월 22권 2호 3~15p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 2호(3월)
초록

This study analyzed the evaluations of instructors and experts on flipped learning-based engineering in order to suggest improvement

strategies. This study was conducted with 8 engineering courses which participated in the flipped learning course development project

of C university from 2017-2018. As a result of the analysis, the instructors and experts pointed out that the pre-learning was not performed

and checked effectively. In this regard, the instructors suggested the students' burden of pre-learning, the lack of understanding about

flipped learning, and the experts suggested the lack of instructional strategies to facilitate pre-learning. In addition, the instructors and

the experts pointed out that the courses were still instructor-centered. The instructors evaluated that they operated the instructor-led

course by themselves. In addition, the experts suggested that there was not enough instructional strategies to activate the learner-centered

activities. The number of the students and the lecture room environment that were not appropriate for the learner- centered class were

the evaluation opinions of both the instructors and the experts. In addition, the professor suggested the lack of understanding and preparation

of the flipped learning of the instructors and the learner as the main opinion, and the experts pointed out that the online learning system

and classroom was not linked for pre-learning, classroom learning, and the post-learning. Based on these results, suggestions for improvement

of flip learning based engineering course were suggested.​ 

첨부파일