본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 공학교육에서 교수 으뜸원리를 적용한 플립러닝 모델 및 교수 전략에 관한 연구 Applying First Principles of Instruction to Flipped Classroom in Engineering Education: Model and Instructional Strategies
저자

임지영 이화여자대학교 교육공학과 Ji Young Lim Ewha Womans University Department of Educational Technology

공동저자

김세영 이화여자대학교 여성공학인재 양성(WE-UP) 사업단 Se Young Kim Ewha Womans University Center for Women in Engineering-Undergraduate Leading Program

학술지

공학교육연구 2019년 01월 21권 1호 39~47p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 1호(1월)
초록

This study aims to suggest a model and instructional strategies for a flipped classroom using First Principles of Instruction in engineering

education in order to organize teaching and learning activities in a flipped classroom. For this purpose, the authors analyzed the literature

on the flipped classroom in engineering education and on applying First Principles of Instruction in designing flipped classroom. Then,

a framework of flipped classroom employing First Principles of Instruction and instructional strategies were suggested. Two experts

examined the validity of the model and of the instructional strategies, and the final version was completed reflecting on those feedback.

Since engineering education aims to teach procedural knowledge as well as conceptual knowledge, different instructional strategies upon

two types of knowledge were presented. The implication of our work is to illustrate the model and tactics for flipped classroom based

on the Merrill’s deeply rooted pedagogical approach. This study may contribute to practice in engineering education.​ 

첨부파일