본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 대학 창업생태계의 특성과 생산성에 관한 연구 - 특허, 창업교육, 창업동아리의 개별효과와 상호보완효과를 중심으로 - A Study of the Characteristics and Productivity of the University Entrepreneurship Ecosystems - Discrete and complementary effects of patents, entrepreneurship education, and student entrepreneurship clubs-
저자

이경주 가천대학교 사회과학대학

공동저자

김은영 포항테크노파크 정책연구소

학술지

공학교육연구 2018년 11월 21권 6호 108~117p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2018
분류 공학교육연구 > 21권(2018년) > 6호(11월)
초록

Given the substantial industrial and economic contributions of university start-ups, a growing number of studies have adopted the ecosystem

perspectives to systematically explain creating start-ups in universities. Despite the huge theoretical potential, few studies have analyzed

the complex, complimentary interactions of the core components in the university entrepreneurship ecosystems (UEEs). Addressing the

limitation, this research not only discusses the role of the core ecosystem components, such as patents, entrepreneurship education, and

student entrepreneurship clubs, but also analyzes their discrete and complimentary effects on the productivity of UEEs. Based on a

national survey of universities, this study shows that all the core components have a positive effect on the ecosystem productivity.

More importantly, this study investigated the complimentary relationships among components and tested the moderation effects of both

the entrepreneurship education and the student clubs on the relationship between the patents and the productivity of UEEs. The analysis

results show that the student clubs intensify the patents’ positive effect on the productivity of UEEs. The research results could provide

the crucial policy insights for the successful design of UEEs.​ 

첨부파일